Welkom Over Goed Wonen Gemert Organisatie Laatste nieuws Huurders op tijd helpen bij financiële problemen

Huurders op tijd helpen bij financiële problemen

We hebben onlangs een overeenkomst met de gemeente Gemert-Bakel getekend, zodat huurders op tijd geholpen kunnen worden bij financiële problemen. Net als Brabant Water, zorgverzekeraars en energiebedrijven zijn wij sinds dit jaar verplicht om een betalingsachterstand (in dit geval van de huur) te melden bij de gemeente.

Geldproblemen nog vaak een taboe
Mensen durven vaak geen hulp te vragen als ze hun vaste lasten niet meer kunnen betalen. Zo kunnen schulden zich opstapelen. Doordat nu meerdere bedrijven betalingsachterstanden melden bij de gemeente, krijgt de gemeente een beter beeld of het probleem wellicht groter is dan een vergeten rekening. Zo kan de gemeente op tijd hulp bieden aan mensen met geldproblemen. Deze hulp is gratis en vrijwillig.

Werkwijze gemeente vanaf juni 2021
Als de gemeente een signaal krijgt van een betalingsachterstand, dan sturen ze een brief, waarin de mogelijkheden van gratis hulp staan. Mensen kunnen vervolgens zelf contact opnemen om een afspraak te maken. Als er meerdere betalingsachterstanden zijn, dan neemt een schuldhulpverlener van de gemeente contact op. Door deze werkwijze wil de gemeente voorkomen dat betalingsachterstanden oplopen en ervoor zorgen dat inwoners  hulp krijgen die nodig is om erger te voorkomen. Uiteraard wordt er rekening gehouden met de privacy van mensen.

Mensen kunnen ook zelf hulp vragen
Heb je schulden? Kun je je rekeningen niet betalen? Of kom je er niet meer uit? Dan kun je natuurlijk ook zelf contact opnemen met een schuldhulpverlener van de gemeente. Van maandag tot en met donderdag zijn zij bereikbaar via schuldhulpverleninggemert-bakelnl en via het algemene nummer van de gemeente: 0492-378500.